גם אתן יכולות: איך מוזיקה תורמת להעצמה נשית?

image
Image:Pixabay

בשנים האחרונות, יש עלייה במעמד האישה בכל רחבי העולם – או לכל הפחות מודעות לעובדה שהמצב הנוכחי הוא בעייתי. האמת היא ששינויים שכאלו רק מעידים על בעיה שעדיין קיימת בתחומים רבים, מכיוון שאין שום סיבה שאישה תיוצג פחות בתפקידים בכירים, למשל, או תרוויח פחות מגברים באותו תפקיד. נראה שהנשים עדיין זקוקות לסיוע או ליד מכוונת, כפי שאני מנסה להציע במופע שלי.

חשוב לזכור שמוזיקה היא אחד הכלים היותר יעילים שיש לאישה לבטא את עצמה, להתייחס ליתרונות ולמורכבות הנובעים מהיותה אישה וכמובן שגם לפנות להמונים. כיום בהחלט אפשר למצוא הרבה מאוד הופעות של זמרות במוזיקה הישראלית. אז למה זה עדיין לא קורה? והאם אפשר להיות אופטימיים?

נקודת ההתחלה: יש צורך בשינוי

בשלב ראשון, חשוב להדגיש שבהחלט יש מקום לשינוי. למרות שכן אפשר להצביע על נשים שכותבות שירים – חשבו למשל על קרן פלס או יובל דיין – עדיין נראה שרוב השירים המקבלים את תשומת הלב נכתבים על ידי גברים. נשים מיוצגות פחות בתעשיית המוזיקה, ופחות שירים שנכתבו על ידי נשים או אפילו מבוצעים על ידן מגיעים למיינסטרים הישראלי. וזה לא בגלל שהם פחות טובים, כנראה.

מצעדי המוזיקה השנתיים שהתקיימו בשנים האחרונות מצביעים על נוכחות נמוכה של נשים, יש שיגידו אפילו "הדרת נשים". במצעד השנתי של גלגל"צ ב-2019, למשל, הדירוג הגבוה ביותר של שיר שבוצע על ידי אישה היה 14. במצעד העשור שהתקיים ברשת ג', דוגמה נוספת, היו בתוך מאה הגדולים פחות מעשרים שירים שבוצעו על ידי זמרות או שהשתתפו בהן זמרות.

יוזמות לשיפור המצב

מה שמעודד הוא שהנושא בהחלט עלה למודעות, וניתן להצביע על כמה נסיונות לשפר את המצב: בגלגל"צ למשל התייחסו לנתונים העגומים דוגמת אלה שהובאו מעלה וציינו שיבדקו את האופן בו הם יכולים להגדיל את הנוכחות הנשית ברדיו ולתמוך ביצירה הנשית על סוגיה. ימים יגידו האם נשים מקבלות מקום משמעותי יותר בפלייליסטים של התחנות. לא בגלל שמדובר בנשים, כמובן, אלא מכיוון שהמוזיקה שלהן בהחלט ראויה לכך.

במקביל אנחנו עדים ליותר ויותר כתבות העוסקות בנושא, לפוסטים שהפכו לוויראליים מאוד וליוזמות מוזיקליות של העצמה נשית – למשל השיר המצוין "בום" שנכתב על ידי קרן פלס ועדן דרסו, שגם שרות אותו לצד נטע ברזילי, נסרין קדרי ודורון טלמון ("ג'יין בורדו"). זוהי יוזמה נקודתית של גלגל"צ לקראת יום האישה, "במטרה לקדם נשים יוצרות ולאזן את הפסקול הישראלי שלנו", אולם אין ספק שהמאמצים האלו חייבים להיעשות לכל אורך השנה.

השינוי מתחיל בקהל

אין צל של ספק שמי שיכול להאיץ את השינוי הזה הוא הציבור הישראלי, שנחשף למוזיקה על גווניה ויכול להצביע ברגליים: החל מהגדלת החשיפה של שירים שמבצעות ושיוצרות נשים דרך המדיה החברתית, דרך הצבעה במצעדים השונים וכמובן שגם צריכת המוזיקה הזו באופן אישי.

רכישת אלבומים של זמרות ישראליות וקניית כרטיסים לסוגים שונים של הופעות שמעמידות במרכזן נשים יכולות להמשיך ולקיים ביתר שאת את תעשיית המוזיקה בישראל, כולל כמובן היצירה הנשית. מי שנחשף למוזיקה הישראלית העכשווית יוכל להעיד שמדובר במוזיקה בסטנדרטים הגבוהים ביותר שיש, שראויה לקבל את המקום המגיע לה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *